TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Betty & Peter
 Azië
Australië E-mail adres : peterspage@home.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.wanadoo.nl/pbpeters/reisverslagen.htm
Zuid Amerika
Wereldreizen Reisverhalen : Vijf weken Indonesië : Sumatra, Java, Bali & Lombok

Deel 3 : Bali Indonesië reisverslag, Betty & Peter. TravelSource.nl

Dinsdag 28 September. Glenmore - Ubud (Bali).

De kaart van Bali
Nadat we om 6.00 uur zijn gewekt en een ontbijtje naar binnen hebben gewerkt vertrekken we om 7.00 uur richting de haven om ons met de boot over te laten zetten naar Bali. Na enig oponthoud op de kade waren we toch nog vrij snel aan boord. Om 9.00 uur vertrokken we met de ferry voor een vaart van ongeveer 45 minuten naar Bali. Een stuk uit de kust van Java keek ik om en zag een van de vele vulkanen op Java hoog boven de rest van het landschap uit zien steken terwijl, aan de overkant, de Gunung Merbuk ook een poging deed de hemel te bereiken. Heidi was intussen zo ziek geworden dat Giselle besloot met haar vanaf de haven op Bali direct, per taxi, richting het ziekenhuis in Denpassar te gaan. Zonder Heidi, Maarten en Giselle gingen we verder met de bus naar Ubud, waar we na een koffiestop onderweg om 14.30 uur in ons hotel aan kwamen. Het hotel ligt aan de rand van Ubud aan Monkey-Forrest Road en heeft diverse appartementen waarbij onze mooie sfeervolle kamers erg verspreid liggen. We spreken af dat, nadat iedereen zijn bagage heeft weggebracht en heeft opgefrist, we een wandeling gaan maken volgens een routebeschrijving die Harriet uit Nederland heeft meegenomen. De wandeling die we gemaakt hebben was zeer de moeite waard maar we hebben niet veel gehad aan de routebeschrijving want die liet aan duidelijkheid te wensen over zodat we al na 10 minuten de weg kwijt waren. We zijn door diverse sawa's gelopen en via enkele in de buurt liggende dorpjes zijn we weer op een gegeven ogenblik weer terug gelopen omdat het inmiddels al tegen de avond liep en de duisternis hier binnen een kwartier kompleet is. Uiteindelijk werd het toch nog een flinke wandeling van 2.5 uur in plaats van de 60 minuten zoals stond aangegeven in de routebeschrijving. We zijn aansluitend op de wandeling met z'n allen wat gaan eten. Moe maar voldaan hebben we om 22.00 uur ons bed opgezocht, dit overigens niet nadat ik een poging heb gedaan een kanjer van een kakkerlak te vangen. Een poging overigens die jammerlijk mislukte.

Woensdag 29 September. Ubud.

Aapje in het Monkey Forrest Ubud Bali
We zijn om 7.45 uur opgestaan. Vandaag en morgen hebben zijn we vrij om zelf je dagprogramma samen te stellen. We hebben eerst een aantal rondjes in het zwembad getrokken (dat overigens omringd wordt door struiken met prachtige bloemen) en daarna rustig ons ontbijt (tosti met banaan, bakje gemengd fruit en thee) opgegeten. Samen met Frans, Henk en Annie hebben we het 100 meter verderop gelegen Monkey Forrest bezocht. Een leuk en heerlijk koel park met vele tientallen aapjes. Omdat wij zo vroeg waren waren de bussen met toeristen nog niet gearriveerd en konden wij rustig en ongestoord rondwandelen. Hierna hebben ergens een kopje koffie gedronken en hebben de verdere middag gewinkeld op zoek naar souvenirs voor onszelf en het thuisfront. Ubud in namelijk een prima plek om te winkelen of als basis te dienen om Bali te ontdekken, maar het is intussen ook behoorlijk toeristisch geworden met de daarbij behorende winkels, restaurants en irritante personen die je van alles aan proberen te smeren (vooral taxi ritten). Om 16.00 uur terug naar het hotel om wat te zwemmen en te luieren. Giselle komt in de loop van de middag langs om te vertellen dat het iets beter gaat met Heidi maar dat ze aan het infuus ligt en zeker een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven. Er is bij haar Dengue (knokkelkoorts) geconstateerd. Om 19.00 uur vertrekken we met z'n allen om een Balinese dansvoorstelling bij te wonen van o.a. de apendans. Hartstikke leuk, een gezelschap van zeker 100 'dansers' die een aantal originele dansen opvoerde. Hierna, op advies van Giselle, gegeten in Puri Garden restaurant, wat zeker een aanrader is.

Donderdag 30 September. Ubud.

Voor vanmorgen hebben we met z'n achten een busje besteld dat ons naar Penestenan brengt van waaruit we de ruim tien kilometer terug willen lopen naar Ubud. Via een werkelijk schitterende dalende route lopen we door authentieke dorpjes en tussen prachtig groene Sawa's terug naar Ubud. We komen onderweg o.a. een markt tegen waar de voorbereidingen voor een processie, later die week, in volle gang zijn. Omdat er van de ongeveer 50 aanwezige niemand is die met ons kan communiceren komen we helaas niet te weten waarvoor of waarom de talrijke poppen, draagbaars en andere gevaartes gemaakt worden. Na terugkomst de verdere dag heerlijk relaxend aan het zwembad tot we 's avonds met z'n alle zijn gaan eten.

Vrijdag 01 Oktober. Ubud - Senggigi (Lombok).

De kaart van Lombok
Vandaag om 6.15 uur op omdat we om 7.15 uur met de bus vertrekken naar Lombok. Na een overtocht op een overvolle boot waar we de hele tocht in de bloedhete zon op het bovendek hebben doorgebracht kwamen we na vier uur varen in Lembar op Lombok aan.

Na aankomst in de haven van Lembar gaan we direkt met het klaar staande minibusje naar ons hotel in Senggigi. Na enig oponthoud onderweg, (we hadden voor de tweede keer deze reis te kampen met een lekke band) kwamen we na ongeveer een uur aan in Senggigi waar we de komende dagen worden ondergebracht in het prachtige Pendok Senggigi. Dat bleek een goed hotel te zijn met prachtig gelegen bungalowtjes en een zwembad. Nadat we ons gedoucht en omgekleed hadden zij we met de hele groep Senggigi ingelopen. Bij het Super-de-luxe Senggigi Beach Hotel aan het strand eerst een paar overheerlijke cocktail gedronken. Daarna zijn we weer terug naar de stad gelopen om in een van de vele restaurantjes te gaan eten.

Zaterdag 02 Oktober. Senggigi - Gili Trawangan.

Een glimp van de prachtige onderwaterwereld van de koraalriffen rond het eiland Gili Trawangan.
Vandaag zijn we om 7.45 uur opgestaan om met een praan in ongeveer 1 1/2 uur naar Gili Trawangan te varen. Gili trawangan is een van de drie Gili-eilandjes die voor de kust van Lombok liggen en een paradijs vormen voor de duikers en snorkelaars onder ons. Nadat we op Gili Trawangan zijn aan gekomen, zijn diegene die geen snorkeluitrusting bij zich hebben deze bij een van de vele verhuur tentjes gaan huren (niet zo duur maar let wel op of het masker past en niet lek is). Hierna hebben we ongeveer 1 1/2 uur van een onvoorstelbaar mooie onderwaterwereld kunnen genieten. Zelfs Betty (die de vorige dag nog snorkelles in het zwembad heeft gekregen) was niet meer het water uit te krijgen na het zien van deze paradijselijke en schitterende azuurblauwe zee met zijn ontelbare kleurrijke vissen. Nadat we bij een strandtentje hebben gegeten (vis en kip), zijn de liefhebbers nog een tweede keer wezen snorkelen. Om 14.45 uur weer teruggevaren. Omdat de wind om deze tijd altijd opsteekt was de terugtocht heel wat onrustiger dan de heenweg. Terug bij ons hotel hebben de verjaardag van HariŽt en Frans gevierd (ze hadden zelfs voor mierzoet Indonesisch gebak gezorgd, tevens van Janneke want die is morgen jarig) en dan door naar de kamer voor de dagelijkse douche. Nadat we in een wederom prima restaurantje hebben gegeten hebben we ons met een plaatselijke paardenkoets naar het hotel laten brengen.

Zondag 03 Oktober. Senggigi - Rondtoer Lombok.

Met de hand geweven doeken en kleden in de weverij van Sukamare.
Om 6.45 uur de wekker gezet omdat we samen met Thea, HarriŽt en Frans een busje hebben gehuurd om een toer over het eiland te maken. Na een belabberd ontbijt (flensjes met een zure saus erin) stond ons busje met de chauffeur en de gids al klaar. Lombok is een nog niet zo heel toeristisch eiland en als je dan z'n rondtoer maakt kom je op plekken waar volgens mij nog helemaal geen toeristen zijn geweest zoals de kust bij Kuta. Daar hebben we gegeten in een van de twee restaurants die het dorp rijk zijn. Verder ligt er een prachtig strand waar ik niet ťťn toerist (ook geen plaatselijk bevolking trouwens) heb gezien. Maar voor we in Kuta waren zijn we eerst langs het keramiekdorpje Banyumulek en het traditionele Sasak-dorp Sade gereden. In Banyumulek hebben we een pottenbakkerij bekeken van potten en schalen maakte van een voor deze streek zeer typerende zwarte klei (Deze potten kwam ik een jaar later in Nederland weer tegen). Toen zijn we door gereden naar Sade, een dorpje waar nog geleefd wordt volgens de regels van enige honderden jaren geleden waarbij het dorpshoofd zeer veel in de melk te brokkelen heeft, maar ondanks dat zijn er al wel enkele kraampjes met T-shirtjes. Doorgereden naar het weefdorp Sukarare waar we een weverij hebben bezocht waar het werk nog gedaan werd zoals hier ongeveer honderd jaar geleden. Nadat we in Kuta hebben gegeten zijn we doorgereden om via het platteland uit te komen bij Lingsar alwaar we de gecombineerde Hindoe-Moslim tempel hebben bezocht. Van hieruit weer naar het hotel waar we in het zwembad nog even de indrukken van de dag kunnen laten bezinken. 's Avonds weer gezellig en goed in Senggigi gegeten. Laat je niet van de wijs brengen door allerlei types die je een bepaald restaurant in willen lokken maar zoek zelf wat uit, keus te over.

Maandag 04 Oktober. Senggigi - Kuta (Bali).

De pier met daaraan de boot die ons terug naar Bali brengt.
Vandaag vertrekken we om 7.30 uur vanaf ons hotel naar Lembar voor de terugtocht naar Bali.

Om precies 9.00 uur vertrok de boot, voor wederom een 4 uur durende overtocht, naar Bali. Deze keer een veel plezieriger overtocht; goede stoelen, airco en een leuke Amerikaanse film (de titel is mij ontschoten). Na 5 uur meert de boot aan. Door een voor ons nog steeds onduidelijke reden hebben we 1 uur moeten wachten voor we de (lege) haven in mochten. Bij het eerste beste tentje wat gegeten en toen door naar Kuta. Ons hotel ligt op loopafstand van het centrum en het strand. In het hotel ontmoeten we Heidi en Maarten weer. Heidi is gisteravond ontslagen uit het ziekenhuis en gaat met ons mee naar huis. Even 3 rolletjes weg gebracht om ze te laten ontwikkelen en afdrukken en dan douchen en omkleden. Nadat we in Kuta wat gegeten hebben drinken we in ons hotel nog wat terwijl we een deel van de videofilm bekijken die Heidi en Maarten van de reis hebben gemaakt.

Dinsdag 05 Oktober. Kuta.

Zonsondergang bij de tempel van Tanah Lot op Bali.
Vandaag eerst lekker uitgeslapen tot jawel 9.00 uur. Na het ontbijt, wat niet veel voor stelde, tot ongeveer 12.00 uur gezwommen in zee. Niet voor iedereen even prettig omdat er nogal hoge golven waren, maar voor diegene die hier wel tegen bestand waren natuurlijk heerlijk. Na de foto's opgehaald te hebben 's Middags vast begonnen met inpakken. Om 15.30 uur vertrekken we met twee busjes naar Tanah Lot, een tempel op een uit zee oprijzende rots, om er de zonsondergang te bekijken. Onder het genot van een heerlijk koude Bali Hai de prachtige zonsondergang aanschouwd. Als het bijna donker is terug naar Kuta om na aankomst door te lopen naar het centrum om daar gezamenlijk van het "laatste avondmaal" in IndonesiŽ te genieten.

Woensdag 06 Oktober. Kuta - Kuala Lumpur - Amsterdam.

De volgende morgen worden we met de bus opgehaald voor het ritje naar de luchthaven van Denpassar. Na alle papieren rompslomp worden we uitgeleide gedaan door Giselle (die blijft omdat ze volgende week weer een groep heeft in Nieuw Zeeland) en Harriet en Thea (die er nog een paar dagen bij aangeknoopt hebben). Met de rest vertrekken we voor de vlucht naar Kuala Lumpur. Hier moeten we 7 uur wachten voor we verder kunnen reizen naar Amsterdam. De eerste paar uur wat rondneuzen en drinken en eten maar dan slaat de verveling toch wel toe. We zijn dan ook blij dat we weer kunnen vertrekken. Weer hebben we een prachtig vliegtuig van Malaysia Airlines dat ons zeer comfortabel naar Nederland terug brengt.

Donderdag 07 Oktober. Aankomst in Amsterdam.

's Morgens om 6.35 uur landen we weer op Schiphol. In de trein op weg naar huis kunnen we maar weer langzaam wennen aan Nederland en dit zal nog enige dagen (weken) zo blijven. Eenmaal thuis aangekomen zijn we weer een grandioze ervaring rijker. We beseffen pas later dat we 35 dagen in een onvoorstelbaar mooi en afwisselend land hebben doorgebracht en daarbij het geluk hebben gehad dat we in deze tijd zaten "opgescheept" met een aantal fantastische mensen en een prima reisleidster.

Anniiiie, Corry, Frans, Frans, Harriet, Heidi, Henk, Henk, Janneke, Maarten, Thea en niet te vergeten Giselle: Terima Kasih.

Indonesia, Selamat Jalan.

Lees ook de andere verslagen van Betty & Peter op hun homepage http://home.wanadoo.nl/pbpeters/reisverslagen.htm