TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Betty & Peter
 Azië
Australië E-mail adres : peterspage@home.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.wanadoo.nl/pbpeters/reisverslagen.htm
Zuid Amerika
Wereldreizen Reisverhalen : Vijf weken Indonesië : Sumatra, Java, Bali & Lombok

Deel 2 : Java Indonesië reisverslag, Betty & Peter. TravelSource.nl

Dinsdag 14 September. Bukkittinggi - Jakarta (Java).

De kaart van Java
Om ongeveer 13.15 uur komen we aan op het vliegveld van Jakarta. De reis met Mandala Airlines was niet echt een doorslaand succes; het vliegtuig was vies en het eten steenkoud dus dat hebben we maar laten staan. Na een rit van 30 minuten komen we aan bij Hotel Karya Bahana, een eenvoudig maar net hotel met een beetje een verouderde kamer (naar onze maatstaven) maar met tv. Hierop waren diverse buitenlandse zenders te ontvangen waaronder CNN, zodat we weer eens journaal konden kijken om te zien wat er zoal in de wereld aan de hand was. Om zeven uur spreken we met z'n allen af om een wandeling door de stad te maken en aansluitend wat te gaan eten. We lopen een flinke ronde rond ons hotel en komen allereerst over het Plein van de Vrijheid (Lapangan Merdeka) met daarop het torenhoge (137 mtr) Nationaal Monument in de vorm van een toorts met een vlam. Iets verderop is er een oergezellige avondmarkt waarop van alles te kopen is, van stripboekjes, batterijen en kleding tot aan imitatie horloges. We besluiten om rustig over de markt verder te wandelen. De meeste van ons kunnen de verleiding niet weerstaan en kopen een (of meer, niet waar Giselle) horloges voor tussen de 3 en 6 gulden. Op de terugweg naar het hotel komen we langs een eettentje tegenover ons hotel en gaan hier eten, het blijkt een aanrader te zijn want we hebben hier prima gegeten onder het genot van heerlijk verse vruchtensapjes en cocktailtjes. Jakarta zal nooit mijn meest favoriete stad worden, smog hangt er eigenlijk altijd en afgezien hiervan stinkt het er sowieso naar alles en nog wat. Verder is het er vreselijk smerig, je kleding is aan het eind van de dag gegarandeerd grijs. Bovendien is het er als wij er zijn ook nog eens bloedheet en benauwd en als je dan om 21.30 uur op je airco-kamer komt denk je wel weer even terug aan de "schoonheid" van Sumatra.

Woensdag 15 September. Vrije dag Jakarta.

Het contrast in Jakarta tussen arm en rijk tezamen op een foto.
Ze zeggen dat Jakarta een bruisende, moderne miljoenenstad is en dat willen we vandaag dan wel eens gaan bekijken. We vertrekken na het ontbijt met de hele groep voor een rondwandeling door Jakarta. Eerst een stukje met de trein (tram) naar de wijk Kota, het oudste deel van de stad en tevens het gedeelte waar nog een (klein) deel van de Nederlandse invloed van weleer terug te vinden is. We wandelen wat rond en posten onze ansichtkaarten op het postkantoor waarna we wat gaan drinken in het vlak naast het postkantoor gelegen "Café Batavia". Dit schitterende gebouw, waarin vroeger de Nederlandse sociëteit was gevestigd, is omgetoverd tot een werkelijk prachtig luxe café wat zeker een bezoek waard is ( Ze hebben er overigens ook nog eens heerlijke cappuccino). Na het bezoek aan "Batavia" (een bezoek dat overigens alleen voor de welgestelde Indonesiër is weggelegd) lopen we door naar "De Sunda Kelapa" het oude havengebied. Hier worden de grote zeilschepen gelost die hier met tropisch hardhout van Kalimantan en Sulawesi aanmeren. Dit lossen gebeurd overigens met de hand, over een smalle houten loopplank worden de planken op de schouder van het schip af gedragen. Vanaf de kade kun je heel goed het verschil tussen arm en rijk in Jakarta zien, je kijkt over de krottenwijken en de smerige Ciliwung rivier uit op de prachtige hoogbouw in het (zaken)centrum. Intussen is het bloedheet geworden en besluiten we in verschillende taxi's terug te rijden naar het hotel. Na een rit van een half uur, waarin we constant de chauffeur in de gaten hebben gehouden, het leek alsof de beste man elk moment in zwijm kon vallen, kwamen we bij ons hotel aan. Na het middageten lopen we met Heidi, Maarten en Frans even naar het dichtbij gelegen winkelcentrum om wat in kopen te doen en een hamburger bij McDonalds te eten (wilt toch eens wat anders niet waar). Tijdens ons verblijf loopt een mini demonstratie voor het VN-gebouw aan de overkant van McDonalds plotseling uit de hand. Er wordt plotseling geschoten en demonstranten en bange omstanders stormen, achtervolgd door de politie, McDonalds binnen. Ook binnen breekt nu de paniek uit en we vluchten, voor de menigte, McDonalds uit richting een soort van V&D waar men tegen de rellen de stalen rolluiken naar beneden laat zakken. we kunnen nog net onder de luiken door worden getrokken voordat we tussen de van de andere kant komende (gewapende) oproerpolitie en de demonstraten terecht komen. Binnen is er van alles niets meer te merken. Na ongeveer 30 minuten gaan de luiken weer open en kunnen we weer naar ons hotel om bij te komen van de angstige ervaring. 's Avonds blijken er, volgens CNN, bij de demonstratie 5 mensen te zijn omgekomen, schrikken geblazen dus. Na wat te hebben gegeten zijn we met zijn alle nog even naar het, dure, Hardrockcafe geweest. Op tijd naar bed want morgen moeten we om 6.00 uur op.

Donderdag 16 September. Jakarta - Bogor - Bandung.

We rijden om 7.00 uur weg om na ongeveer een uur te stoppen bij de botanische tuinen van Bogor oftewel Buitenzorg. Hier kun je heerlijk door de koele tuien wandelen en een goed overzicht krijgen van de rijke Indonesische Flora. We vervolgen hierna onze weg richting de Puncak-pas waar we een paar keer stoppen om bij de uitgestrekte theeplantages foto's te maken. We stoppen onderweg bij een mooi restaurant, waar we verwelkomd worden met gongslagen en personeel in originele plaatselijke klederdracht. Hier eten we wat en drinken natuurlijk thee (en een zakje mee krijgen als souvenir). Een half uur nadat we weer zijn vertrokken krijgt de bus een lekke band, we lopen wat verder en gaan bij een tankstation wat zitten drinken in afwachting van de bus. Een kleine 30 minuten later zitten we weer in de bus naar Saung Udjo. Dit is een project in Bandung om kinderen van de straat en dus uit het criminele milieu te houden. Er is hiervoor een Angklung (een soort bamboe muziekinstrument) muziekschool meer gezet waar de kinderen leren spelen en dansen. Vanaf 15.30 uur tot 17.30 wonen we een voorstelling bij waarbij kinderen vanaf 2 jaar samen spelen, dansen en zingen. Hartstikke leuk om het enthousiasme van deze kinderen te zien. Om 18.00 uur komen we aan bij ons hotel waar ze niet op onze komst hadden gerekend, gelukkig waren er nog voldoende kamers vrij. We eten wat bij een Pizzahut en liggen op tijd in bed.

Vrijdag 17 September. Bandung - Pangandaran.

De Sudanese kampong Naga waaraan, tot op vandaag, alle westerse "gemakken" als gas,elektra en stress voorbij zijn gegaan.
We vertrekken om 7.00 uur voor een prachtige rit naar het aan de Indische Oceaan gelegen Pangandaran. Onderweg zien we veel palmbossen en schitterende sawa's. Bij een koffiestop 's morgens blijft de bus erg lang weg omdat er weer problemen zijn met de achterband. Onderweg stoppen we om het Sudanese dorp Kampong Naga te bezoeken. Dit traditionele dorp heeft nog geen elektriciteit, stromend water of andere zegens van deze tijd maar het ligt wel prachtig in een dal tussen twee bergen. Om bij het kleine dorp te komen moeten we 325 treden af (klopt!, zelf geteld) en er op de terugweg natuurlijk ook weer tegenop. Om 16.15 uur komen we aan bij ons mooie hotel, dat direct aan het strand ligt. Het hotel is gezegend met een eigen zwembad waarvan we ook gelijk gebruik maken. Hier komen we een doofstomme jongen tegen die aanbied ons te masseren, dit is niet tegen dovemans oren gezegd en een kwartier later lig ik op bed voor een heerlijke massage waarna Betty volgt. En dit voor 30.000 Roepia per persoon. Om 19.00 uur vertrekken we met een fiets-Beçak naar een restaurant waar we heerlijk vis eten die we kort daarvoor zelf hebben mogen uit zoeken in de keuken. Met de Beçak terug en met een aantal mensen uit de groep aan het strand nog een paar pilsjes gedronken voor we zijn gaan slapen om te dromen van deze heerlijke dag.

Zaterdag en Zondag 18 en 19 September. Pangandaran - vrije dagen.

In Pangandaran kun je alle kanten op; je er van de tropische zon, zee en stranden genieten, of de omgeving gaan verkennen. Wij besluiten om de eerste dag met de hele groep met fiets-Beçaks een rondrit te maken over het platteland langs het originele Pangandaran (ons hotel ligt in een soort toeristenplaatsje). Het wordt een geslaagde rit waarbij we langs diverse huisfabriekje gaan om deze te bekijken. We zien o.a. hoe tahoe, bruine suiker (Kula Djawa) en kroepoek worden gemaakt, ook stoppen we nog bij een "steenbakkerij". Als laatste komen we bij een Wajangpoppen maker/speler die ons wat meer vertelt over deze voor Indonesië karakteristiek kunstvorm. Nadat we de lunch ergens op het strand hebben gebruikt rijden we verder naar de zogenaamde "Green Canyon". Dit is een kloof die aan alle kanten begroeid is. Als je hier met de kleine pauw doorheen vaart is het alsof je in een andere wereld bent, schitterend. Terug in het hotel eerst weer een duik in het zwembad genomen voordat we zijn gaan eten. Na het eten kunnen we het weer niet laten en zitten we tot laat aan het strand wat te drinken. De volgende morgen hebben we wat uit geslapen tot wel 8.15 uur en zijn toen met een paar man met een fiets-beçak vertrokken naar de andere kant van het (schier)eiland om de vissers binnen te zien komen. Nog even naar wat een visafslag en de vismarkt wordt genoemd gelopen en toen weer terug naar het hotel voor een relaxte middag aan het zwembad. 's Avonds heerlijk gegeten en op tijd naar bed omdat we morgen al om 7.00 uur vertrekken.

Maandag 20 September. Pangandaran - Wonosobo.

Om 7.00 uur in de bus op weg naar Wonosobo. We stoppen bij Kalipucang waar we de plaatselijke ferry over de Ciliwung-rivier nemen, deze brengt ons in vier uur naar Cilacap. Het eerste stuk is mooi door groen akker- en bosland, waarbij je langs kleine dorpje komt en mensen die langs de rivier staan te vissen zich wassen of bijvoorbeeld de was aan het doen zijn. Ook kun je veel vogels en andere dieren zien (wij bijvoorbeeld een visotter). Het laatste stuk kan er niet snel genoeg op zitten. In Cilacap staat de bus op ons te wachten er rijden we met wat kleine (foto)stops in een keer door naar Wonosobo. Dit blijkt niet onze favoriete plaats te zijn (van niemand van de groep geloof ik) het is vies (vuil) en onprettige mensen. Daarnaast is het super-moslim wat inhoud dat je er om de 100 meter een moskee hebt waarvan af ze je allemaal, vanaf vier uur 's morgens, om hun hards hun best doen om je uit je slaap te houden.

Dinsdag 21 September. Wonosobo - Borobudur - Yogyakarta.

Het Dieng plateau op Java. Op deze schilderachtige hoogvlakte staan de oudste hindoe-tempels van Java. De oudste dateren uit de 7e en 8e eeuw. Van de 400 tempels die er vroeger stonden zijn er heden ten dage nog 8 over.
Vanmorgen om 8.00 uur met 2 kleine busjes vertrokken naar het Dieng-plateau. Dit is eigenlijk een volgestroomd kratermeer op 2000 meter hoogte met akkers, vulkanische activiteit en oude hindoetempels. We hebben eerst 3 hindoetempels bezocht. Hier prijzen wij ons gelukkig dat Thea bij ons is want zij is zo aardig ons haar tweede fototoestel te lenen omdat onze is gevallen bij het uitstappen van de bus. Morgen in Yogyakarta maar kijken voor een nieuwe. We rijden verder naar een deel van het plateau waar nog volop vulkanische activiteit is. We zien geisers, poelen met borrelende modder en overal is de alom aanwezige geur van de zwavelbronnen te ruiken, ja de aarde is hier nog lang niet tot rust gekomen. We rijden nog langs het "Telaga Warna" het veelkleuren meer maar doordat de zon net achter de wolken was verdwenen was het niet zo spectaculair als wanneer de zon vol in het water schijnt er zijn dan, in het niet eens zo grote meer, diverse kleuren water waar te nemen veroorzaakt door de verschillende algen en de diverse soorten ondergrond in het meer. Van hieruit rijden we terug naar Wonosobo om onze bagage op te halen. Gelukkig rijden we gelijk weer verder. Onderweg naar Yogyakarta maken we een stop bij de Borobudur. Nadat we ons eerste hebben verlost van de honderden op je afstormende souvenirverkoop(st)ers, bezoeken we dit prachtige monument. Dit tussen 778 en 850 v. Chr. gebouwde Boeddhistische monument wordt terecht wel eens als het achtste wereldwonder beschouwd. Op de verdere tocht bezoeken we nog een van de vele in de omgeving van de Borobudur liggende tempeltje (de Candi Mendut) en komen dan in de namiddag in Yogya aan. Ons hotel (het Pakumas hotel) blijkt een gezellig hotel te zijn met grote donkere "tropische" meubelen en wederom een zwembad waarin in we in no-time een duik nemen. We gaan met de taxi naar het centrum wat eten en zijn op tijd terug in het hotel voor een "op tijd naar bed".

Woensdag t/m Vrijdag 22 t/m 24 September. Vrije dagen - Yogyakarta.

Vanmorgen rustig aan gedaan en (pas) om 8.00 uur opgestaan. Met de bus hebben we een kleine stadstoer gedaan waarbij we allereerst naar het Paleis van de Sultan (Kraton) zijn geweest waar we een rondleiding hebben gehad. Hierna nog naar een leeratelier en een batikfabriek. Hier hebben we een aan een rondleiding meegedaan waar duidelijk werd uitgelegd hoe deze arbeidsintensieve manier van kleding verven in zijn werk gaat. Uiteraard werden we aan het eind van de rondleiding meegenomen naar de winkel waar Betty zich een (eerlijk is eerlijk) prachtige Kimono heeft laten aan meten, die later die dag keurig in het hotel is bezorgt. Na deze stop door naar het zilverdorpje Kota Gede waar we nog even bij een werkplaats van zilversmeden hebben rondgeneusd. Op de terugweg hebben we met een paar andere onderweg af laten zetten op de Jalan Malioboro (grootste winkelstraat van Yogya) alwaar we een paar uur hebben rondgesnuffeld onder andere op zoek naar een nieuw fototoestel. Met een fietsbeçak hebben we ons 's middags naar het hotel laten brengen waar we de zere voeten heerlijk even in het het zwembad hebben laten bij komen. Met de taxi hebben we ons de stad in laten brengen om wat te eten ik weet niet meer waar maar dat is ook niet belangrijk want het eten was ook niet bijzonder.

Zeker net zo indrukwekkend als de Borobudur is het Prambanan tempelcomplex.
De volgende dag hebben we met Giselle en vijf andere afgesproken om het Prambanan Tempel complex te bezoeken. Dit tussen de 8e en10e eeuw gebouwde hindoeïstische tempelcomplex is nadat het in de tussenliggende eeuwen geheel verwoest is geweest de laatste tientallen jaren weer voor een groot gedeelte gerestaureerd. Het complex is met de Borobudur een van de indrukwekkendste monumenten die we op deze reis zijn tegen gekomen. Nadat we rond het middaguur weer terug waren in ons hotel, zijn we er na het eten maar weer op uit getrokken om te kijken of we ergens een beetje goede fotocamera konden bemachtigen iets wat tot onze verbazing uiteindelijk nog prima is gelukt. Doordat de Fuji-camera's in Indonesië worden gemaakt konden we voor een redelijke prijs (vergelijkbaar met Nederland) een mooie camera kopen. Naderhand bleek deze tot onze opluchting ook nog eens prima foto's te maken. Na terugkomst in het hotel nog even de tijd voor een duik in het zwembad om dan om 18.00 uur te vertrekken voor een voorstelling van een Ramayanaballet met voorafgaand een prima Indische rijsttafel.

We hebben vandaag eerst wat uit uitgeslapen en hebben daarna met z'n allen ontbeten. Bij het ontbijt hebben we de verjaardag van Giselle gevierd, met zeer zoete Indische taart. We hebben met een aantal andere besloten deze laatste vrije dag in Yogya te gebruiken om nog een wat door de stad te zwerven. Als eerste hebben we een tijdje rondgedoold op de vogeltjesmarkt (waar niet alleen vogeltjes maar ook o.a. aapjes, jonge tijgertje!!, slangen, vliegende honden en vissen te koop werden aangeboden) waarna we zijn doorgelopen naar de vlakbij gelegen restanten van het Taman Sari. Dit is een voormalig waterpaleis en lusthof van de vroegere Sultans. Hierna lopen we via de Jalan Malioboro weer naar ons hotel terug. Na weer een verfrissende plons in de luxe van ons zwembad te hebben genomen zijn we om 19.00 uur klaar om ons voor de laatste keer naar de Jalan Malioboro te laten brengen om daar tegenover McDonald heerlijk te gaan eten in een restaurant waarbij we uitzicht hebben over een groot gedeelte van de zeer levendige winkelstraat. Terug in ons hotel pakken we de bagage vast zo ver mogelijk in omdat we morgen weer verder trekken.

Zaterdag 25 September. Yogyakarta - Malang.

Doordat Heidi vannacht met hoge koorst naar het ziekenhuis is geweest zijn we wat later dan de bedoeling was vertrokken om via Solo naar Malang te gaan. Van de rit naar Malang is alleen het laatste stuk door de bergen het vermelden waard. Aangekomen in ons Malang rijden we rechtstreeks naar hotel Montana Dua. Mooi hotel met (wat een luxe) wederom een zwembad. 's Avonds laten we ons met taxi's naar Malang brengen naar hotel-restaurant Tugu Malang. Dit zeer luxe in koloniale stijl opgetrokken hotel herbergt een schat aan antiek, van zilver en porselein tot wajangpoppen. We hebben hier onder het genot van live muziek voortreffelijk gegeten. (Op de zeer uitgebreide kaart stonden zelfs nederlandse gerechten als hutspot!! en erwtensoep!!). Onze buikjes rond gegeten in dit 5 sterren restaurant en dat voor RP 120.000 voor 2 personen, ongelofelijk.

Zondag 26 September. Malang - Vrije dag.

De vogel- en bloemenmarkt van malang.
Vandaag wordt er rustig aan gedaan omdat we aankomende nacht om 1.30 uur vertrekken naar de Bromo. We gaan na het ontbijt met z'n tienen de stad in. Eerst naar de chinese tempel Eng Ang Kiong en daarna naar Toko Oen, een "gezelschapshuis" uit de koloniale tijd. Vervolgens naar de "Pasar Burung" (vogelmarkt) en de "Pasar Bunga" (bloemenmarkt). 's Middags heerlijk aan en in het zwembad gelegen. Tegen 18.00 uur vertrokken om wederom in Hotel Tugu Malang te gaan eten. (We konden de verleiding niet weerstaan.)

Maandag 27 September. Malang - Bromo - Glenmore.

Om 1.30 uur stonden er 3 minibusjes voor ons klaar om ons richting de Bromo-vulkaan en daar de zon op te zien komen. Heidi blijft achter en komt met de bus mee omdat het met haar wederom niet zo goed gaat. Halverwege krijgt ons busje pech zodat we ons moeten verdelen over de resterende twee busjes. Om 4.45 uur stonden we ons te vernikkelen om toch maar niets te missen van het wondermooie schouwspel dat zonsopgang heet. Maar zonder gekheid, het was het ritje meer dan waard om te zien hoe de zon opkomt over het woeste landschap wat zich tussen de zon en ons bevond. De prachtige rose-rood gloed die zich langzaam uitspreid over de bergen en rokende vulkanen beneden ons, werkelijk adembenemend mooi. Na dit koude avontuur snel de busjes weer opgezocht voor een (hobbelig) ritje naar beneden naar de Bromo-vulkaan. We rijden eerst de berg af om daarna op een oud lavaveld aan te komen hier rijden we overheen naar de eigenlijke krater toe. Na een klim van z'n 250 treden komen we op de kraterrand aan en kunnen zo over de rand naar beneden kijken alwaar diverse rokende en zwaveldamp uit brakende gaten zijn waar te nemen. We nemen wat foto's en wandelen dan rustig terug naar de busjes, deze brengen ons naar Probolinggo waar de grote bus (incl. Heidi) op ons wacht. Na wat gegeten te hebben en een ritje langs een plaatselijk ziekenhuis (ivm de zich steeds slechter voelende Heidi) zijn we in rap tempo doorgereden naar Glenmore (op z'n 50 kilometer afstand van Jember) waar we overnachten. Hier komen we om 12.30 uur aan. Gelukkig kent ook dit hotel de luxe van een zwembad zodat het programma voor de rest van de dag snel gemaakt is. Eerst een middagdutje dan zwemmen en dan eten in het hotel waarna we moe maar voldaan om (jawel en dat in de vakantie) 21.00 uur in bed liggen.

Dinsdag 28 September. Glenmore - Ubud.

We worden om 6.00 uur gewekt voor de rit naar Bali.